De allergrootste fout bij portretfotografie

Laat ik beginnen met toegeven dat ik me ook “schuldig” heb gemaakt aan een van de grootste fouten die je kunt maken bij portretfotografie. Dat is inmiddels wel al bijna 10 jaar geleden…ik denk ongeveer in 2014.

Heel veel mensen doen het, maar ik heb werkelijk geen idee waarom mensen denken dat dit mooi is. Zoals ik al zei heb ik het ook ooit gedaan - ik weet niet wat me bezielde haha. En nu denk je waarschijnlijk…”Waar gaat dit in godsnaam over?”

Ik zal het verklappen: En dat is namelijk een portret van iemand maken…voor een grafitti muur. PLEASE DON’T DO IT. Regelmatig zie ik het voorbij komen hoor, of iemand roept het als suggestie of vindt het een goed idee, maar ik vind het een van de grootste fouten die je kunt maken bij portretfoto’s.

De twee belangrijkste redenen om het niet te doen:

 

1. Het is heel onrustig

Graffiti is over het algemeen heel kleurrijk, druk en over the top. Dat moet ook, want dat is hoe deze artvorm ook bekend is bij het grote publiek. Maar het is natuurlijk alles behalve subtiel. Sterker nog, het is best onrustig. Als je dan een persoon voor zo’n graffiti muur neerzet om een portret te maken…krijg je een hele onrustige sfeer. Kijk maar hieronder.

Nu valt het misschien bij het portret van deze (niet bestaande) vrouw wel mee, omdat de muur in de onscherpte zit. Daardoor is er een duidelijk contrast tussen haar en de muur, waardoor er een veel sterker ‘accent’ op de vrouw ligt. De kleuren vallen op zich ook nog wel mee, maar ik vind het nog steeds vrij onrustig.

 

Alle beelden die je in deze blog ziet, zijn gemaakt met de AI van Midjourney.

Bij dit portret zijn er twee dingen die opvallen. Ten eerste is het horizontaal / liggend gefotografeerd, waardoor het model relatief klein in beeld is. Daardoor krijgt de muur letterlijk en figuurlijk meer (visuele) aandacht. Bovendien is het rechterdeel van de muur ook scherp, waardoor je als kijker als het ware voor een keuze staat: Moet ik naar de man kijken, of naar de muur? Scherpte trekt immers de aandacht…

 

2. Het leidt af

Wat is nou eigenlijk het doel van een portretfoto? Dat is misschien een filosofische vraag, en daar kunnen we vast urenlang over praten. Maar voor mij is het een sfeervol en interessant beeld maken van een persoon. Je kunt daarbij zeker context of omgeving laten zien, maar die moeten ondersteunend zijn en de kijker niet afleiden van waar het om draait: De persoon die op de foto staat.

In dit portret valt het allemaal behoorlijk mee, hoogstwaarschijnlijk omdat het model vrij ingetogen kleding aan heeft. Ook heeft ze een donkere haarkleur. Dit contrasteert daardoor mooi met de kleurrijke graffitimuur. Maar dan nog vind ik de kleuren afleiden, ik kan het niet níet zien zeg maar ;)

Een soortgelijke situatie treedt op wanneer een klant perse op een bepaalde plek een portret wil laten maken. Het kan namelijk zijn dat a) de plek eigenlijk helemaal niet mooi is, en belangrijker, b) het licht op die plek niet mooi is. Dit vind ik meestal een van de meest uitdagende dingen van freelancen, om dan toch een mooie win-win te creëren. Een oplossing zou kunnen zijn om je eigen verlichting mee te nemen, zoals een flitser. Met een flitser heb je namelijk veel meer controle!

 

Hoe het anders kan ;)

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is natuurlijk helemaal niet erg als je portretten maakt voor een graffitimuur. Maar je zou het kunnen zien als je smaak voor eten verandert en zich ontwikkelt. Waar ik vroeger als kind echt gek was op MacDonalds met de schreeuwerige smaken, geniet ik nu veel meer van subtielere - én gezondere smaken. Ik denk dat je het daarmee een beetje kunt vergelijken. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar kijk eens naar deze varianten met een veel rustigere, betonnen muur als achtergrond. Veel smaakvoller nietwaar?

 
Vorige
Vorige

Wat is Rembrandt licht?

Volgende
Volgende

De magie van drie verschillende portretstijlen