Hoe Meet je Flitslicht? Sekonic Flashmate L308S Review 2/2
16 november 2017 
in Reviews
3 min. leestijd

Hoe Meet je Flitslicht? Sekonic Flashmate L308S Review 2/2

Flitslicht meten kun je doen met een speciale lichtmeter die ook flitslicht aan kan. Klinkt best logisch eigenlijk, haha! Naast het meten van continu licht – zoals daglicht of kunstlicht – kan de Sekonic Flashmate L308s dit klusje klaren.
Hoe Meet Je Flitslicht - Nationaal Ballet-Studio
Stappenplan “Hoe Meet Je Flitslicht”
1. Stel je lichtmeter in op flitslicht
2. Stel de ISO waarde op je lichtmeter
3. Laat de flitser afgaan
4. Lees de gemeten belichtingswaarden af
5. Pas de flitskracht aan

Voorbeeld:
Stel, je flitser staat op niveau 3. Je meet het flitslicht en je lichtmeter op ISO 400 geeft aan: 1/125 seconden en diafragma F5.6. Maar je wilt juist op diafragma F/8.0 schieten. Van diafragma F/5.6 naar F/8.0 is precies 1 stop kleiner. Dus voor dezelfde belichtingswaarde moet je één van de volgende instellingen precies 1 stop verhogen: De sluitertijd naar 1/60 seconden, de ISO waarde naar 800 óf de flitskracht naar niveau 4.

Hoe Meet Je Flitslicht - Nationaal Ballet-1

Een groot voordeel van het meten van flitslicht is dat je sneller en nauwkeuriger kunt werken. Ik moet bekennen dat ik mijn hele opleiding op de Fotoacademie zo goed als zonder externe lichtmeter heb gevolgd. Voor fotografie met omgevingslicht is dit niet erg, want er zit immers een lichtmeter in je camera gebouwd. Maar alle studiofoto’s heb ik op gevoel gedaan, en daarbij uiteraard wel het histogram in de gaten gehouden. Achteraf gezien was een lichtmeter zoals ik hier beschrijf wel erg handig geweest! 😛

Hoe Meet Je Flitslicht - Nationaal Ballet-2

Snel en efficiënt kunnen werken is vooral erg handig voor als ik bij een van mijn vaste opdrachtgevers, het Nationaal Ballet, de kostuums van de dansers fotografeer. Dit gebeurt tijdens een echte voorstelling, en de dansers komen tussen de bedrijven door naar een grote repetitieruimte waar een studiosetting is opgebouwd: Een grote grijze papierrol van 2,75 meter breed op een achtergrondsysteem. Daarnaast heb ik mijn eigen studioflitser mee, een eenvoudige Falcon-Eyes TE-900 met een grote paraplu als lichtvormer.

Nationaal Ballet
Production : Onegin
Choreografie: John Cranko
Kostuums: Elisabeth Dalton
Zie ook: Hoe Meet Je Omgevingslicht

Over de schrijver
Met Portret Dojo wil ik jou graag helpen met het 'naar the next level tillen van jouw portretfotografie. Denk aan licht, instellingen, compositie en bijvoorbeeld ook het geven van aanwijzingen aan je model. Maar ook voor advies over camera's of lenzen kun je bij me terecht. Heb je een vraag, opmerking of wil je gewoon wat kwijt? Mail me dan op kevin@snapshotdojo.nl ;) --- "To become a master, you should always be a student" - Ken Shamrock
Reactie plaatsen